KINA - DAG 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frukosten imorse på det nya stället var helt annorlunda från det förra. Här var det med utsikt över lite av staden och havet – otroligt vackert och såklart jättegott.
Efter frukosten blev vi hämtade av Bob som körde oss till ateljén vi var i igår. Där var nästan om möjligt ännu kallar idag än vad det var igår, så kallt så att man fryser enda in i skelettet. Brr.

 

Dagen var ganska seg idag, djuren och kuddarna vi designade igår gjordes som prover på fabriken idag och kommer imorgon, så därför var där inte så mycket att göra.
Tröttheten kom ifatt mig så jag la mig på en träbänk med en fleecefilt över mig och sov(dreglade) i tre timmar. Strax efter att jag vaknat var klockan runt sju och vi skulle åka och äta tillsammans med Ji på en restaurang där maten är helt färsk(vilket innebär att själva maten simmar runt i tankar i restaurangen så man pekar på vad man vill äta så får man det på tallrik några minuter senare).

 

Jag tyckte att det skulle bli spännande att se hur restaurangen var uppbyggd, men visste också att jag skulle bli illa till mods(kanske ganska naturligt), vilket jag också blev.
Där fanns minst ett femtiotal tankar med olika sorters fiskar och skaldjur i - krabbor, räkor, kräftor, hummer, pilgrimsmusslor, snäckor, sjögurkor, sjöborrar och massor av annat man inte vet vad det heter men har sett på animal planet som lever på 5000meters djup, typ.
Där fanns en riktigt stor tank också, där simmade det en mindre haj i och ett tiotal enorma andra fiskar.

 

Så ja, klart att det var obehagligt. Det var det faktiskt. Men vid den tidpunkten var jag mest fokuserad på att Ji inte skulle beställa sjögurka eller något annat suspekt till mig som jag inte skulle kunna sätta mina tänder i.

 

När man hade beställt åkte man hiss upp en våning till dit man åt. Hela denna våningen var som en lång korridor som slingrade sig runt, man åt nämligen i egna små rum med sitt sällskap.
När maten väl kom in så blev det inte så farligt som jag trodde, allting var otroligt gott. Vi fick bland annat in pilgrimsmusslor med mycket vitlök och glasnudlar, en slags grön böna som bara finns i Kina tydligen med chili och något slags kött, ett bröd som var stekt på en häll och som låg i strimlor, panerad och stekt torsk, stekt äggplanta med starka kryddor, en rätt med ägg och blad i – som en slags äggröra och så fanns det en liten slags bulle som var täckt med något som såg ut och smakade som sockrade flingor och under det var det som ett skal som smakade knäck och innerst var det en vit slags rot.

 

Efter att vi ätit åkte vi snabbt inom ett kinesiskt varuhus. Allt var bara så konstigt där.
Det är inte konstigt att nästan alla kineser klär sig så märkligt som de gör när det bara finns så egendomliga kläder att köpa. Men det var grymt kul att se och varuhuset var helt enormt med säkert sju eller åtta våningar och glashiss så man kunde se ut över hela varuhuset när man åkte upp.

 

Sen hade Ji bokat fotmassage till oss senare på kvällen. Klockan halv tio på kvällen kom vi fram dit och välkomnades av män utanför byggnaden med kostym som öppnade våra bildörrar och tog våra väskor och bar in.
Vi blev visade till ett rum med tre enorma fåtöljer som vi skulle sitta i, på väggen fanns en tv och vid ena änden av rummet hade vi en egen toalett.
Det kom in tre killar i tjugoårsåldern som blev fnissiga och nervösa över mig som var yngre än dem, jag tror det är mest lite äldre som går på det stället, inte så många i artonårsåldern i alla fall.

 

Killen som tog hand om mig drog av mig mina strumpor och kavlade upp mina tights till knäna(det kan man ju göra själv men de vill göra det åt en) och tog fram en lite tunna med vatten som jag skulle sätta mina fötter i. Vattnet var så GALET VARMT så jag fick rysningar i nacken, men han kom snabbt springandes med kallt vatten att bland ut med.

 

Massagen började med att de tvättade våra fötter och vader grundligt (det var det skönaste av fotmassagen tyckte jag) och efter det så torkade de fötterna åt en och började massera den ena foten(den andra foten virade de in på ett speciellt vis i en tunn handduk).
Jag är inget stort fan av fotmassage, det kan nästan söka mig lite, så jag såg mest framemot när vi skulle få rygg och nackmassage under hela tiden han höll på att knåda mina fötter hårt. I slutet av fotmassagen la de ingefärsomslag på knäna som var varma och efter ett tag kändes det som om det brann under de där omslagen, men det var bara att hålla god min och försöka fokusera sig på att inte skrika lite. Efter det kom han in med en liten låda där det fanns runda glaskoppar.
Han torkade mina fötter och sen sprutade han sprit i kopparna som han sen tände eld i(erkänner att man blev lite svettig där).
Han började med att sätta en av kopparna under hälen genom att dra den längs foten tills den tillslut fick fäste genom vakuum. Efter det satte han den andra längre upp på foten.
Detta var som det kanske låter, både sjukt och lite obehagligt men jag var grymt nyfiken så det var ju bara att låta det vara.
Huden under foten drogs in i koppen med enorm kraft(ja det gjorde ont) och stannade där tills han tog väck koppen och kvar lämnades två stora sugmärken under mina fötter.

 

Efter det var han klar med fötterna så han kavlade ner mina tights och började massera mina lår och vader, otroligt sköööönt.
Sen kom det in en annan kille och gav mig ryggmassage och sen bytte vi ut killarna mot tjejer som gav oss huvudmassage.

 

All den massagen vi fick var gjord enligt traditionell kinesisk massage som bland annat går ut på att trycka hårt på olika akupressur punkter på kroppen. Hela proceduren går ut på att rena kroppen från gifter och annat så därför skulle man också dricka vatten under tiden. Man kände verkligen att kroppen sattes igång ordentligt av både akupressur-punkterna och kopparna som sätter igång blodcirkulationen för man blev kissignödig precis hela tiden.

 

När vi kom hem till hotellet vid klockan halv ett på natten låg det en liten lapp under tv:n i sovrummet(sista bilden). Vi blev helt till oss med tårar i ögonen, hur söt får man bli?
Det låg mycket riktigt ett bokmärke i mammas bok istället för de vikta kanterna hon alltid gör och i badrummet hade hon lagt ut små mattor på bänken och placerat våra saker jättefint på dem.
Så nu hoppas vi att det är samma tjej som städar vårt rum imorgon så vi kan fortsätta brevväxla.

 


Kommentarer
Postat av: Tåfis

Tjabba dabba. Så kul det låter. Längtar efter nästa omgång.

2010-03-06 @ 21:44:12
Postat av: melissa

jag älskar att läsa detta <3

2010-03-07 @ 17:28:25
URL: http://ausikts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0