WALKING HOME IN THE RAIN





jag längtar efter

jag längtar tills onsdag slår om till torsdag. då är min mamma
och min lillebror på väg hit. till min stad. jag längtar efter att
få åka hem över julen. landa kvällen innan julafton, bli hämtad
av pappa och bara få åka hem. känna doften av naturen, lugnet
och stillheten. ha katter i knät, hund vid fötterna och borra in
ansiktet i manen på en häst. att få träffa så många jag längtar
så mycket efter. så mycket att jag ibland inte kan tänka helt
rakt. sova i en mjuk säng.

jag är ledsen över

det finns så mycket som kan få mig så ledsen ibland. har
försökt lära mig att stänga av det ibland, så det inte tar över
och förvandlar mig till en liten pöl. blir ledsen på grund av
orättvisor mest. i alla dess katergorier. och ledsen över
grejer som händer och som man inte kan göra någonting åt.

jag äter helst

jag älskar mat från alla världens hörn. nu har man bott i japan
i snart ett år och då kan det hända att bara tanken av ris, fisk
eller alger gör att man blir helt trött i huvudet. men jag äter helst
sushi. sommargrillad mat. stora sallader. mormor och mammas mat.
våfflor, choklad och popcorn.



jag ser framemot med skräckblandad förtjusning

att bli äldre. hela den resan. jag hoppas så innerligt
att jag om sextio år kan titta tillbaka på det som varit
och känna mig lycklig.

det finaste jag vet är

lockigt hår och skratt som smittar. mina underbara vänner och
min fantastiska familj. omtänksamhet. när någonting får mig
att skratta högt. herrparfym. kärlek.
böcker som när man läst klart börjar gråta över för att
man vill ha mer. att bli berörd. när man blir upplyft mitt
i en kram eller på en köksbänk.  bli tårögd av något.
dofter och valar.





jag läser

har just precis läst en samling av oscar wilde. det var så
klart underbart. just nu läser jag en bok som heter bumerang.
jag tror den kan vara riktigt bra. har bara läst cirka sjuttio
sidor hittills men jag gillar känslan. när jag kommer hem
över julen ska jag läsa om Min vän Leonard. det är nog min
bästa bästa bok.

jag är galet stressad över

jag blir oftast inte stressad. jag är nog väldigt lugn rakt
igenom så det ska ganska mycket till. men något som
får min puls att höjas och mina tänder att gnisslas
är när viktiga papper ska fyllas i. direkt när jag får dem
i handen och trots att det är en månad tills de ska lämnas
in så blir jag helt snurrig. måste nog se till att fixa det där.



jag lyssnar helst på

det finaste jag vet i musikväg är bon iver. för mig blir
det inte, på något sätt, bättre än så. jag minns hur stilla
jag blev första gången jag hörde skinny love. det träffade
sådär rätt så det liksom blev kortslutning i hela kroppen.
annars lyssnar jag gärna på john mayer, jeff buckley,
scott matthews och ray lamontagne för att nämna några.





jag drömmer om

framtida resor. kärlek. mer erfarenhet. lära mig fler
språk. utveckla mitt skrivande. ett långt och lyckligt
liv. läsa massor av böcker. ta tusentals bilder.
samla på mig minnen för livet. uppleva, smaka
och älska.





jag blir nostalgisk av

dofter och smaker. det har hänt flera gånger här
i tokyo när man går till tunnelbanan med alla
andra nyvakna tokyobor, att en man med kostym och
portfölj rusar förbi och att han bär en parfym med samma
noter som parfymen som min morbror eller morfar brukar
ha. likadant med parfymen min mamma brukar bära. jag
känner det direkt. det är jättemärkligt.


alla bilder kommer från tumblr och listan hittade
jag hos fina ohhboy

Kommentarer
Postat av: agnes

Ohh du på tal om läsning, läser du något av Murakami? läser du i så fall på japanska eller engelska?



älskar din blogg, puss puss

2011-11-16 @ 18:59:48
URL: http://blutenbaum.tumblr.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0