FRÅGA



picture found on tumblr

en jättesöt person frågade om jag inte kunde ha en liten frågestund
härinne. och jo, jag tvivlar ju på att det finns någon som skulle ha
en fråga om någonting alls, men om det nu skulle vara så (vilket ju
alltid är mysigt) så svarar jag mer än gärna på allt.

så har du en fråga om mig, mina resor, mitt liv i tokyo, om att läsa
japanska, om bra böcker och filmer, texter jag skriver, någonting
väldigt pinsamt jag varit med om, mod och rädslor,
kärlek och sorg eller vad vet jag.

fråga.

Kommentarer
Postat av: Anna

Du har verkat vara ganska så deppig i Tokyo. Hur kommer det sig? Samtidigt som du verkar älska staden verkar du också må dåligt av den. Typ. Jag kan ju ha helt åt helvete fel eller vara för personlig, det är bara att säga till i så fall.



Har du gått till Golden Gai nån gång? Är det lika mysigt och roligt som man tror i de små barerna?



Hur många kan engelska och hur många gånger är det bara att peka och nicka åt något på menyn (om man inte kan språket dvs)?



Hur dyrt är det att bo i Tokyo? Har för mig att shopping och boende och sånt är jättedyrt men att maten är billig?

2012-02-09 @ 15:37:04
Postat av: Elin

Hej! Du skriver så himla fina texter, jag blir verkligen inspirerad av dem. Pepp typ.



Men jag undrar hur människorna är i Tokyo? Vad värderas mest, typ familj? Och är man öppen och trevlig mot folk eller kollar man ner i marken när man går förbi varandra? (vet att det bor sjukt mycket människor där, men du förstår vad jag menar)

2012-02-09 @ 15:42:35
Postat av: Annika

Favoritbok?



Favoritfilm?



Favoritband?



Favoritglass?



Vad ska du göra när du kommit tillbaka från Tokyo?



Var hittar man modet att åka iväg såpass långt bort ensam?

2012-02-09 @ 16:14:27
URL: http://krumelutter.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har frågor! Brukar läsa din blogg men är dålig på att kommentera. Men den är mysig och jag älskar Tokyo så det är trevligt att drömma sig bort här.

Eh så ja, jag åker på 2 veckors semester till Tokyo i mars och vill ha tips på mysiga ställen att äta på! Som inte är läskiga... eh på så vis att jag och min pojkvän inte kan kommunicera på japanska så helst ett ställe där de kanske fattar engelska eller bara är gulliga och inte bryr sig om man gör bort sig så mycket... 8)

2012-02-09 @ 16:49:34
Postat av: Emelie

Var i tokyo bor du?

Hur fick du tag i boende?

Är det "sakura house" eller något annat, vad i så fall? :)

2012-02-09 @ 17:09:08
URL: http://tokyo-kitsune.blogspot.com
Postat av: Liiitza

Har du någonsin dejtat en japan? Om ja, kan du gämnföra honom/henne med en svensk?

2012-02-09 @ 17:19:36
URL: http://www.liiitza.blogspot.com
Postat av: Emilie

Hej! Tycker så mycket om din blogg. <3

Jag undrar vad du tänker göra det kommande året när du reser hem? Jag blev så glad när du nämnde att du tänkte ett år hemma, sen bär det troligtvis av igen! Vart! Vad vill du göra? Jobba? Börja plugga? Älskar när folk bara drar och gör vad dom vill! Kram!

2012-02-09 @ 17:23:29
Postat av: Sara

Vad tänker du göra när du kommer hem? Alltså - hur tänker du på din framtid? Ska du plugga något, eller kanske jobba för att sedan åka tillbaka till Tokyo?



Blir lite irriterad på mig själv för att jag frågar, önskar själv att jag kunde sluta tänka på framtiden så mycket och bara köra på och leva i nuet. Inte fundera så mycket över vart mina studier kommer ta mig osv. Men men, jag är ändå nyfiken :)

2012-02-09 @ 17:48:00
URL: http://sawiz.blogspot.com
Postat av: hanna.

hur håller du din hy så fin!?

2012-02-09 @ 17:52:18
Postat av: Lina

Yes! Okej, här kommer en del frågor:



* Varför valde du just Japan?



* Vad är det pinsammaste du gjort i Japan?



* Hur gick du tillväga för att flytta till Japan? Tog du kontakt med skolan själv eller gick du via Blackberry(eller vad det heter)?



* Vilken skola går du på?



*Hur får man råd till allt? Jobbar du?



* Finns det mycket insekter som kackerlackor och spindlar? Får du ofta besök av dessa läskiga kryp hemma?



* Hur lär man känna andra, "vanliga" Japaner? Och är det många Svenskar på din skola? Är Japaner "öppna" och sociala?



* Får du ofta hemlängtan? Vad gör du åt det isf? Det är ju så otroligt långt bort från familjen och bekväma Sverige..



* Hur är det med klimatet? På sommaren/vintern?



* Är det svårt att anpassa sig till den nya kulturen? Känner man sig väldigt isolerad och utstött? Hur behandlar Japaner västerlänningar, tycker du?



* Bor du mitt i Tokyo, eller bor du lite i utkanten eller vad man ska säga? Tokyo är ganska stort, men vart tycker du är bästa stället att bo på?



* Har du några tips att dela med dig av? Heheh.



* Hur i hela friden vågar man!?



Jag har typ kollat igenom hela din blogg flera gånger och bara.. Åhh. Tänk att du när du startade bloggen, bodde i Sverige och nu bor du i Japan. Det är så stort och så underbart. Får verkligen så himla mycket inspiration och jag vill så hemskt gärna också! Börjar dock bli väldigt nervös eftersom studenten, på allvar, börjar närma sig och då blir man fri och måste göra någonting modigt och fantastiskt även om det är skrämmande och svårt. Och det är det verkligen, skrämmande alltså. Gah.



Puss, och du är himla fin och snäll. Tack!

2012-02-09 @ 18:09:27
Postat av: Lina

Oj Heheh. Två frågor till:



* Är Japan en "farlig" stad att bo i? Är det mycket läskiga gubbar och sådär?



: Är det ofta allvarliga (dödligt farliga) jordbävningar i Tokyo?



Puss! <3



2012-02-09 @ 18:14:02
Postat av: lina

Och just det, en fråga till som jag kom på nu i efterhand:



Flyttade du själv eller med en kompis?



<3

2012-02-09 @ 18:40:27
Postat av: Fåret

Skrivande har alltid varit ett uttrycksmedium som jag varit intresserad av. Men när man aldrig gjort det är det väldigt svårt att börja. Jag känner att jag har en del fraser och berättelser som formas, men att få ut dem på papper är värre.



Så till min fråga; hur började du?

2012-02-09 @ 20:13:20
Postat av: trogen läsare

Var känner du dig mest hemma? Tokyo, Sverige eller någon helt annanstans?

2012-02-09 @ 21:42:27
Postat av: Astrid

Hej hej!

Jag ska åka till Tokyo i april och känner mig ganska inläst på stadsdelar osv, det man lätt kan hitta i guider. Men jag skulle gärna vilja ha några av dina bästa insidertips, alla hemliga vrår som man som turist kanske missar?

2012-02-09 @ 22:34:50
Postat av: Amanda

Är det du som tar bilderna du lägger upp här om inte annan källa anges? Älskar dem hur som!

2012-02-09 @ 23:09:45
Postat av: Em

Din bästa bok & din bästa film! Motivera.

Tråkfrågor kanske, men jag vill veta, haha.

2012-02-09 @ 23:18:22
Postat av: Anonym

Såg nu att det ju faktiskt står under att det är dina bilder, man är inte så uppmärksam som man borde! Tycker iaf att de är så himla fina, på det sättet att man blir glad i hjärtat av dem.

2012-02-09 @ 23:19:04
Postat av: Isabelle

Du har bästa tokyobloggen. De skildrar staden så fridfullt vilket är rena kontrasten till mina fördomar mot den. Blir alltid så bra när du berättar om dina dagar där.



Vad är det absolut knäppaste med Japan?



Vilken är den största kulturkrocken du varit med om där borta?



Vad och hur mycket pluggar du?



Hur gammal var du när du flyttade dit?

2012-02-10 @ 14:45:16
Postat av: maja

Har du någonsin varit KÄR?

2012-02-10 @ 19:34:37
Postat av: Cissi

Stället du helst av allt skulle vilja besöka som du aldrig varit på förut? Puss!

2012-02-10 @ 22:45:00
URL: http://sidenkind.blogg.se/
Postat av: Hanna - Utanlikhet

Har du något knep för hur du lär dig alla tecken? Jag läser mandarin och skulle behöva några fina tips :D

2012-02-10 @ 23:41:12
URL: http://utanlikhet.blogg.se/
Postat av: melwa

om ditt liv var sammanfattad till en kortare film och endast en låt fick spela som filmmusik till, vilken låt hade det varit då?

2012-02-11 @ 16:53:51
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/
Postat av: Johanna

Super fin blogg! :)

Vad är det allra bästa med Tokyo? :)

2012-02-11 @ 19:07:40
Postat av: Anonym

Var det några villkor för att få ett studentvisum i Japan? Kram!

2012-02-11 @ 21:13:24
Postat av: Nøve

Hva har du tenkt å gjøre når du kommer hjem fra Japan? Og... Hva er ditt favorittord på japansk?

2012-02-12 @ 05:46:28
URL: http://tokyonobe.blogspot.com
Postat av: Hanna - Utanlikhet

Tänkte på en till sak. Är det ett ärr du har i pannan? :) Det må låta konstigt men jag tycker att det är jättefint! Hur fick du det?!

2012-02-12 @ 13:13:51
URL: http://utanlikhet.blogg.se/
Postat av: ada

älskar din blogg!

- jag har alltid tyckt att det är så fruktansvärt tråkigt och segt att lära sig ett språk här hemma i Sverige. Är det stor skillnad på att lära sig ett språk, då i detta fallet japanska i Japan, där det liksom talas?

Jag vill så gärna åka till Japan och att åka dit och plugga japanska med CSN ser jag just nu som enda möjligheten att komma dit och och faktiskt bo där. Är bara så rädd att jag ska bli helt förskräckt av språkstudierna. fast det kanske det är värt för att få bo i Japan?!

haha lång fråga hoppas du förstod vad jag menade :)



- vad brukar du hitta på med dina vänner i Tokyo?

- Hur mycket tid måste du lägga på plugget?

- Har du varit utanför Tokyo, någon annan närliggande stad eller så?

-vilka andra delar av Japan skulle du vilja se?

- Hur är det med det här med strålning efter jordbävningen och så. Är det nåt som märks av, är människor oroliga eller har nåt liksom förändrats efter den olyckan?

2012-02-12 @ 15:28:35
URL: http://nowanditsnowhere.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0