JUSTIN VERNON/BON IVER









all pictures found on tumblr

har ni någon slags musik, låt eller artist, som från början
bara har klickat helt rätt?
som direkt från första tonen var rätt.
som att hitta hem.
man lyssnar när man är olycklig och söker tröst. man lyssnar när
man är lycklig och vill känna lyckan ända ut i fingertopparna.
lyssnar när man lägger huvudet på kudden, pustar ut och släcker lampan.
lyssnar när man virar halsduken ett extra varv och ut i morgonluften.
när man känner sig obetydlig arg rädd och lugn.

man lyssnar på samma låt man har gjort hela dagen men helt plötsligt när
man går längs järnvägen, solen värmer ansiktet och frusna tår i slitna kängor
och har tankarna någon annanstans långt
långt borta
så kryper det fram gåshud längs armarna.
för det är den typen av musik som kryper in under skinnet och påverkar
en undermedvetet.

det finns musik som har krupit mig under skinnet. det har legat där sen
jag hörde det för första gången. jag hörde skinny love för första gången
för fyra år sedan. jag hann inte lyssna på hela låten den natten.
när jag kom till skolan nästa morgon så var jag tidigare än alla andra och
satt i ett nedsläckt klassrum, tog upp datorn och kände att jag nästan fick
ångest då jag var rädd att jag hade glömt vad låten hette.
men sen ramlade jag tillbaka och lyssnade på hela. hela låten hela albumet
hela dagen hela natten veckan månaden och resten av det året.

fram tills igår hade jag inte lyssnat på någon av låtarna av bon iver
väldigt länge. men igår hamnade jag där igen.
jag lyssnade igenom låtarna på nytt.
lyssnade hörde efter kände. gåshud ovanpå gåshud och tårar i ögonen.
alltid.

jag har hittat hem igen.

Kommentarer
Postat av: Annika

Fint skrivet :)



Någon jag alltid, alltid, alltid kan lyssna på är Dallas Green.

2012-02-28 @ 19:25:40
URL: http://krumelutter.blogg.se/
Postat av: Amelíe

Lyssna på låten "Fourteen Drawings" med Helios. Helt magiskt och pricksäkert som tusan. Som att sväva i yttre rymden typ.

2012-02-28 @ 19:26:36
Postat av: Benjamin

The Antlers. Hela hospice albumet. Särskilt Two.

2012-02-29 @ 01:27:14
Postat av: Hanna - Utanlikhet

Fantastiskt vackert. Åh, musik är bäst.

2012-02-29 @ 19:33:18
URL: http://utanlikhet.blogg.se/
Postat av: Melwa

Ja, alltså. Så var det verkligen med mig och Tori Amos. Jag blir nästan lite rörd av din text, för jag känner igen mig så mycket i min relation med hennes musik. Har nog lyssnat på henne nästan varenda dag sedan jag var tretton eller något.

2012-02-29 @ 19:42:11
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/
Postat av: alexandra

Super fin blogg! följa varandra på bloglovin?



(Ber om ursäkt ifall du inte gillar sånna här kommentarer!)

2012-03-01 @ 13:37:18
URL: http://thisisalexandras.blogg.se/
Postat av: ajaM

Åh vad fint. Själv är Florence + The Machine, The Kooks, Muse och Simon and Garfunkel alla vägar till mitt hjärta.

2012-03-01 @ 22:32:44
URL: http://verklighet.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0