FAVORIT?



picture from tumblr


din favorit -

bok?

jag läser ganska mycket och det resulterar i att jag nästan aldrig minns det
jag har läst. kan nästan aldrig återge en boks handling. men jag minns alltid
känslan av jag fick av boken.
ett exempel på en bok som har lämnat avtryck hos mig är Min vän Leonard.
jag läste den för första gången för kanske fyra år sedan. jag tog med mig
den till tokyo nu igen för att jag kunde minnas att jag gillade den så otroligt
mycket, men inte direkt varför.
läste ut den igen för ett tag sen. och nu minns jag.
för min del är den så otroligt inspirerande när det kommer till mitt skrivande.
den är annorlunda skriven, man får koncentrera sig och måla själv.
en så väldigt enkelt skriven bok, vilket är befriande.
sen är den väldigt nära inpå och helt hjärtskärande sorglig.
jag grät stilla ett par sidor in i boken.
jag snyftade i mitten och i slutet så fick jag lägga den ifrån mig
för jag var tvungen att rulla ihop mig själv till en liten boll och gråta
kraftigt med ansiktet begravt i kudden.
den handlar om liv, kärlek, vänskap, död och hopp.

andra böcker jag tycker är fantastiska är;
norwegian wood
tjuvarnas stad
boktjuven
en dag till skänks
vindens skugga



my picture


musik?

jag lyssnar på allt. jag har hur många listor som helst inne på spotify med
alla olika sorters musik.
ibland vill jag bara lyssna på instrumental musik.
ibland lyssnar jag bara på fransk musik. ibland på
musik man bara vill dansa till.
men det som ligger mig närmast hjärtat är för att nämna några;

bon iver
the xx
james vincent mcmorrow
band of horses
ray lamontagne
mumfords&sons
city and colour
damien rice
jeff buckley
kings of leon
john mayer
james blake
ben harper
the black keys

de nämnda är enligt mig källor till helt fantastisk musik som jag inte vet
vad jag skulle tagit mig till utan.





pictures from tumblr


film?

det där med favoritfilmer är lite klurigare tycker jag.
jag ser mycket film och jag glömmer bort mycket film.
men några av de filmer jag tycker mest om är bland annat;

into the wild
pulp fiction
leon
things we lost in the fire
lost in translation
the diving bell and the butterfly
sleeping beauty
babel
pianisten
spirited away
the machinist
last night





pictures from tumblr


nu när jag läser igenom det jag har skrivit så ser jag ett tydligt mönster.
från varje bok, ord, låt, versrad och filmscen.
det viktigaste för mig är att bli berörd. av texter, historier och berättelser.
jag vill gråta. jag vill vrida mig av skratt. jag vill känna ångesten. jag vill ha mer.
känna på ord och känna på olika känslor.

vilken är DIN favoritbok, musik och film?
jag vill gärna veta.

Kommentarer
Postat av: emma

favoritböcker är nog fågeln som vrider upp världen och norwegian wood, håller på att läsa boktjuven nu också och den är himla bra. Musik är kent, beatles och klassisk. Film är definitivt Spirited away och benjamin button.

2012-02-17 @ 22:39:02
Postat av: Evelina

åh gud vad skönt att läsa! jag trodde jag var den enda bokslukaren som inte kommer ihåg vad jag läser. jag skäms så mycket varje gång någon frågar om en bok som jag vet att jag läst och älskat, och jag inte kan svara varför eller vad den handlade om. kommer som du mest ihåg känslan jag fick bara. och det viktigaste när jag läser och ser filmer och sånt där, är att jag får gråta och känna. känna och gråta. så svårt att förklara för folk som förväntar sig att höra om handling.

2012-02-17 @ 22:41:03
URL: http://evelinamarina.blogspot.com
Postat av: Stina

Bok:



Ungefär allt av Haruki Murakami, kanske "Fågeln som vrider upp världen" allra mest.

The history of love - Nicole Krauss

Sofies värld - Jostein Gaarder



Musik:



Håkan Hellström

System of a Down

Dave Matthew's Band

Timbuktu



Och just nu; Florence and the Machine



Film:



Love actually

Notting Hill

Medan du sov

500 days of Summer



Och så allt av Tim Burton



Kram

2012-02-18 @ 00:26:31
URL: http://stainan.blogg.se/
Postat av: Annika

Favoritbok är nog, The Hobbit, så sjukt bra.

Favoritmusik så får jag nog säga kort och gott Dallas Green (City and Colour), bästastebästastebästaste!

Favoritfilm är Into the wild, Lejonkungen, Oliver Twist och Juno.

2012-02-18 @ 03:04:19
URL: http://krumelutter.blogg.se/
Postat av: Anna

det där med att välja favorit bok är så himla svårt tycker jag, men hmm! Kafka på stranden och jaget och fåglarna.

Favorit musiken är Bon Iver, Belle och sebastian, kate bush och Björk.

Favorit filmerna är: Lost in translation,Amelie och juno.

Postat av: Melwa

Den artist jag lyssnar mest på är absolut Tori Amos. Mina favoritböcker är nog "Interview with the vampire" av Anne Rice, "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg och "To Kill A Mockingbird" av Harper Lee. Nu har jag säkert glömt jättemånga som är jättebra... filmerna jag gillar bäst är väl: "Interview with the vampire" också, "Lost in translation", "Eternal Sunshine of the Spotless Mind", "De 400 slagen" och "Amelie från Montmartre".

2012-02-19 @ 12:51:38
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/
Postat av: Deborah

Jag gillar typ allt som ni har skrivit. Men tänkte skriva kort om mina favoriter.



Nu kan du få mig så lätt av Håkan Hellström är min absoluta favorit låt. Den har så mycket känslor och fin text.



Annars så är kom igen lena av HH, raspberry beret av Prince och close to me av the cure- låtar som alltid gör mig så himla glad.



Jag älskar att läsa böcker men har också svårt att komma ihåg alla titlar..Men Harry potter, Kapitulera omedelbart eller dö, etc.

Filmer: Pulp fiction, Amelie, Pan's labyrinh, where the wild things are, kill bill. Allt från Tim Burton och Q.Tarantino.



Kram



2012-03-10 @ 20:14:45
URL: http://stilljune.tumblr.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0