PARIS

 
picture found on tumblr
 
klockan nio imorse satt jag i en taxi med kinden vilad mot den kalla fönsterrutan
och viskade hejdå till ett morgontrött paris. viskade och lovade mig själv att 
snart inte behöva åka härifrån igen. 
alla de gånger jag har varit i paris så har min längtan efter att få bosätta mig där
vuxit sig större och vildare. det var till paris det var meningen jag skulle flytta,
men jag råkade hamna i tokyo istället.
men de senaste dagarna blev det så tydligt. 
jag älskar den staden.
jag älskar de gråa, tunga byggnaderna som andas historia
och hur de speglar solskenet på ett makalöst sätt. jag älskar sättet hustaken möter
himlen och hur marken låter under fötterna på människorna som rusar förbi. 
det är något fascinerande med hur det arroganta sättet och de vassa armbågarna 
möter den svala artigheten och det hänsynslösa flörtandet. 
jag älskar hur killen bakom disken i bokaffären jag besökte just pga honom rodnade
när han förstod att jag inte pratar franska och hur jag föll i hans blick och sen gick
rakt in i dörren på vägen ut. eller hur servitören med de mörka lockarna på 
le pain de quotidien sa this is a gift from me och pekade på min andra kaffekopp.
jag älskar färgen på trottoaren efter regn och hur brödet smakar tidigt på morgonen.
eller sättet parisiskorna klär sig och hur deras hårsvall faller tungt och naturligt
utmed ryggen eller enkelt och slarvigt uppsnurrat på huvudet. hur vinet smakar och 
hur bra det känns att sitta ensam på ett café i flera timmar och bara läsa min bok 
och se på alla som går förbi. de små antikaffärerna, gränderna, morgonljuset och
gatumusikerna. jag älskar att det sitter massor av människor och spelar musik och
sjunger längs seine trots att klockan är halv ett på natten en onsdagskväll. 
eller hur eiffeltornet glittrar och hur det franska språket låter i mina öron och får
mig att längta. 
 
jag älskar den staden.

Kommentarer
Postat av: Ems

Wow...hänsynslöst bra beskrivning av Le Pari :)
atmosfären där är verkligen helt magisk!
känner igen mej i allt..förutom flörtandet då..^^
så fort skolfranskan kommer fram blir den något mummel eller samma mening upprepad i panik :S ^^

2012-07-13 @ 23:52:00
Postat av: Utanlikhet - En blogg om känslor.

Gud... Nu vill jag (om möjligt) åka ännu mer.

2012-07-17 @ 17:46:10
URL: http://utanlikhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0