RÖD

 
tumblr
 

du är ensam nu.

staden du bor i vilar under en slöja av tidig vinter. det skoningslösa morgonljuset
rullar in över gatorna och letar sin väg ner i trånga gränder och sveper in staden i ett mjölkvitt dis. 

världen utanför ditt fönster som står på glänt har efter en lugn natts sömn börjat
snurra och göra sig redo för en ny dag. 

på den fuktiga trottoaren mittemot rullar de sista tomma flaskorna från den lustfyllda natten.
två kvarter från ditt lägenhetshus får tobaksaffären sin dagliga leverans.
de två männen delar en cigarett och skrattar högt men skratten sväljs av dimman och når
aldrig fram till dig. platsen där du arbetar öppnar om hundratrettiofyra minuter och i
trappuppgången kan du höra hur brevbäraren har börjat dela ut morgontidningen. 

du fryser.

du ligger naken och känner ditt tunga hjärta vagga dig i din stela nittiosäng.
ett tyst krig utan slut härjar under madrassen.
din högra fot ligger utanför täcket och blir gradvis kallare av vinterluften som smyger sig
in mellan fönstret och världen utanför men du kan inte förmå dig att flytta in den under täcket. 
du kan inte förmå dig att göra någonting alls. 

ett tomt ljus ligger som ytterligare ett lager färg över de fyra vita väggarna i rummet.
väggarna som nu känns naknare än någonsin tidigare.
”jag kan inte göra det här.” fragment från en bruten konversation blixtrar bakom pannbenet. för trehundrasjutton minuter sedan levde du ett annat liv tills ord knivskarpa av förakt och nedbrutna 
av förtvivlan blev en vändpunkt i ett liv som tidigare bara gått åt ett håll. de vita väggarna bländar 
dig och du sluter ögonen. 

”jag har försökt så länge, jag har gett allt jag har.”

”gör inte så här”

en vass ilning går från ögonbrynet ner till nacken. dina ögon är torra bakom ögonlocken
och bränner när du sakta slår upp dem igen. kroppen känns stum och tung. 

 din blick vilar på skrivbordet på andra sidan av rummet. en hög med papper, fyra tomma
koppar och två öppnade paket cigaretter trängs med din pappas gamla radio. det gör ont
att låta blicken vandra så du låter den vila på cigaretterna. en halvt påbörjad cigarett ligger
och vilar mot ett askfat. 
ända från sängen kan du se en svagt röd färg lämnad av läppar som en gång kysst
tillbaka livet i dig. 

”jag kan inte älska dig.” sju hårda steg ut i hallen och dörren som blev till ett svart hål
efter den hårda smällen. 
hundra blixtrar slår ner i ditt huvud och precis innan du slår
händerna för ögonen ser du en röd punkt i kontrast till det vita rummet.

där.

liggandes mellan sovrummet och hallen ligger en röd halsduk. du har slutit ögonen nu
men du vet att den är där. en röd, trassligt hemmagjord och nu glömd halsduk som ligger
och pulserar febrilt likt ett brustet hjärta mellan dina vita väggar. 
trots att världen snurrar vidare utanför når inga ljud innanför ditt fönster och det enda
du hör nu är halsdukens flämtande, ett sökande ljud efter någonting att livnära.

foten dunkar av kyla och din rygg är kall. 

du tänker på en bar hals. en halsgrop du älskar och nyckelben du viskat ömma
kärleksförklaringar till om nätterna.
du tänker på den bitande kylan utanför ditt fönster
och på att hon aldrig kommer tillbaka. en dov duns ekar från hallen. morgontidningen ligger
ensam på din dörrmatta med dagens rubriker tryckta i svart. 

ett pulserande ljud fyller rummet. för ditt inre ser du hur halsdukens slarvigt stickade
maskor blöder och fyller hålrummen i det slitna trägolvet. 
solen letar sig in genom fönstret och målar insidan av dina ögonlock röda. 

du gråter.

hon kommer aldrig tillbaka.

 

du är ensam nu. 

 

 

(som vanligt blir det knasigt när jag kopierar text från ett word dokument, men jag
hoppas det går bra att läsa ändå. kommentera gärna, vill höra vad ni tycke
r.
obs, detta är en novell jag skrivit för länge sedan men som jag nu har skrivit om helt
i princip)


Kommentarer
Postat av: Sara

Alltså. Hjärtskärande! Och himlans fint, fast sorgligt såklart. Gillade inslaget med halsduken. Duktig du är!

Svar: tack tack TACK! <3
tyraelvira.blogg.se

2012-11-27 @ 12:02:24
URL: http://sawiz.wordpress.com
Postat av: Bella

Du är jätteduktig, men den här har du ju lagt upp innan?
Blev lite besviken när jag trodde att jag skulle få läsa något nytt av lysande dig.

Svar: tack! nej denna har jag inte lagt upp innan, men stommen är från en novell jag skrev för länge sedan, men den är nästan helt omgjord. tack igen!
tyraelvira.blogg.se

2012-11-27 @ 15:00:04
Postat av: Ellen

Du är duktig Tyra, jag blir alltid berörd av dina texter. Kan du inte publicera fler?

Svar: tusen tack!jo, visst kan jag det! skriver inte så mycket längre grejer, men kan ju slänga upp någon dikt då och då :)
kram!
tyraelvira.blogg.se

2012-11-27 @ 16:25:20
Postat av: johanna

Grymt fint skrivet!!! :)

2012-11-28 @ 07:04:47
Postat av: Anonym

Fantastiskt. Så himla bra ord och meningar.

Svar: tack snälla du!
tyraelvira.blogg.se

2012-11-28 @ 10:16:38
URL: http://090404.tumblr.com
Postat av: Anastasia

en vacker text som berör! detaljen med halsduken lyfter hela novellen, tycker att det är fantastiskt fint. gillade mycket att du skrev i "du-perspektivet", vilket talar rakt ut till läsaren och ställer en mitt i rummet där handlingen utspelar sig. mycket skickligt gjort, men något annat förväntade jag mig inte av din text heller ;)

Svar: åh tack du! och vad roligt att du tyckte om du-perspektivet. var först lite tveksam till det då jag tror att det antingen blir helt rätt eller helt fel. tack!!
tyraelvira.blogg.se

2012-11-28 @ 10:28:29
Postat av: hanna.

åh fyfan vad fint. Inte som ett "jag försöker vara världens författare som förklarar ALLT i minsta detalj så att det blir bara jobbigt" utan verkligen som en författare som fångar ens själ och hjärna med i texten. UNDERBART.

Svar: åh gud vilka fina ord, tusen tack! <3
tyraelvira.blogg.se

2012-11-30 @ 21:20:14
Postat av: Astrid

Fint!! jag gillar verkligen hur du skriver och använder orden, känns liksom eget

Svar: tack så hemskt mycket! tack!
tyraelvira.blogg.se

2012-12-06 @ 16:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0