EN LITEN FÖRSTA DEL



du har verkat vara ganska så deppig i tokyo. hur kommer det sig?
samtidigt som du verkar
älska staden verkar du också må dåligt av den. typ. jag kan ju ha helt åt
helvete fel eller vara för personlig, det är bara att säga till i så fall.


- fast att det tar emot lite att erkänna det så är det lite sant.
jag mådde väldigt dåligt under sommaren, av många olika anledningar.
en av anledningarna var vädret. det var runt 35grader varje dag i
världens mest  folkrika storstadsområde och dessutom åttio (ibland mer)
procents luftfuktighet. (åk aldrig hit på sommaren, aldrig)
och sen var det ju en väldigt spontan grej det här med att jag hamnade
här överhuvudtaget. jag hade ju aldrig några drömmar om att komma hit,
det bara blev så.
därför blev jag lite velig och nere ibland. men det är som bortblåst,
och har varit väldigt länge.
(sen hade jag mina dippar under hösten och vintern,
men det var ingenting som tokyo kunde rå för)


har du gått till golden gai nån gång? är det lika mysigt och roligt som man tror
i de små barerna?


jag har faktiskt bara varit där på dagen. men det ser väldigt mysigt
(om än ganska sunkigt) ut.
det är säkert helt fantastiskt mysigt.





hur många kan engelska och hur många gånger är det bara att peka och
nicka åt något på menyn (om man inte kan språket dvs)?


- en del förstår engelska, men är livrädda för att erkänna det. man kan faktiskt
klara sig väldigt långt på att nicka, peka och se glad ut. de flesta japanerna vill
vara så mycket till lags att de liksom slår knut på sig själva.


hur dyrt är det att bo i tokyo? har för mig att shopping och boende och
sånt är jättedyrt men att maten är billig?


det är fruktansvärt dyrt att bo i tokyo. man kan såklart hitta ställen att bo på
i alla prisklasser, men det är överlag väldigt dyrt(min hyra ligger på sextusen kronor
i månaden för sju kvadratmeter). hotell kan man hitta i alla möjliga prisklasser.
vandrarhem kan man bo på väldigt billigt har jag hört. mat kan du också äta i
alla prisklasser. jag behöver till exempel aldrig äta lunch för mer än femtio
kronor (massor av mat).
shoppingen är inte överdrivet dyr -  det beror på vad man är ute efter.
internationella kedjor tycker jag är dyrare här. zara är till exempel ett par
hundralappar dyrare än i sverige. sen kan man köpa billigare kläder på koreanska
och japanska småbutiker.





hej! du skriver så himla fina texter, jag blir verkligen inspirerad av dem.
pepp typ.
men jag undrar hur människorna är i tokyo? vad värderas mest, typ familj?
och är man öppen och trevlig mot folk eller kollar man ner i marken när
man går förbi varandra? (vet att det bor sjukt mycket människor där,
men du förstår vad jag menar)


men åh tack snälla. vad sött av dig. tack.
människorna här är, överlag och enligt mig, underbara. visst kan de vara
knepiga på sitt sätt med vissa (enligt oss) konstiga principer, regler och
traditioner vilket gör att man känner sig ganska utanför ibland. det jag nästan
uppskattar mest av allt är att alla liksom går ihop för att försöka få allt att gå
runt så smidigt som vanligt. här är så fruktansvärt många människor så det
skulle inte gå om folk inte visade hänsyn. ingen som trängs, man väsnas inte,
släpper förbi folk som är stressade, nickar åt folk, ber om ursäkt om man är i
vägen, plockar upp sitt skräp - små saker som bidrar till att mycket bara rullar på,
för allas trevnad.
och skulle man vara vilse eller liknande så kan man stanna någon
och i princip alltid få hjälp.
rent generellt får man intrycket av att det är karriären som värderas högst.
jag känner en kvinna som börjar klockan sju på morgonen och slutar klockan tio.
och en ung tjej som jobbar från klockan åtta till midnatt. folk jobbar som
galningar här, det går inte att jämföra med någonting annat.
det går inte ens att förklara. och jag kan inte ens räkna upp alla de
olika platser jag har sett utmattade människor sova på
(i hissen på forever 21 och i en rulltrappa för att nämna två ställen).





jag har frågor! brukar läsa din blogg men är dålig på att kommentera.
men den är mysig och jag älskar tokyo så det är trevligt att drömma sig bort här.
eh så ja, jag åker på 2 veckors semester till tokyo i mars och vill ha tips på
mysiga ställen att äta på! som inte är läskiga... eh på så vis att jag och min
pojkvän inte kan kommunicera på japanska så helst ett ställe där de kanske
fattar engelska eller bara är gulliga och inte bryr sig om man gör bort sig så mycket... 8)


tack! vad himla kul att du ska till tokyo.
det där med att äta på ställen i tokyo kan vara lite läskigt ibland.
men många matställen har menyer med bilder där man tydligt ser vad det är för mat.
på andra ställen finns det maträtter gjorda i plast utanför restaurangen.
jag gillar att äta i daikanyama. så det är nog ett av mina bästa tips.
där finns jättemysiga caféer och restauranger, med lite mer västerländsk mat
kanske man kan säga.
annars kan ni hitta bra ställen nästan överallt!





har du någonsin dejtat en japan? om ja, kan du jämnföra honom/henne med en svensk?


nej, jag har aldrig dejtat en japansk kille. och efter mycket av vad jag har hört,
och sett för den delen, så är det nog ingenting jag ens skulle vilja ge mig in på.
det skiljer sig väldigt mycket från det vi är vana vid. mer ”regler” och så vidare.
det känns lite väl krystat för min del. men det kan säkert fungera hur bra som helst, såklart.


all pictures found on tumblr

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0