KINA ÄR GALET

Sitter just nu invirad i en enorm badrock på vårt hotell, Hotel Kempinski, i Peking. Mamma ligger redan och sover sött och jag ska snart göra detsamma. (Klockan är ungefär halv elva här). Eftersom min dator nästan kraschade alldeles precis så tänker jag vänta med att ens försöka ladda upp bilder tills imorgonkväll.


På tåget på väg till Kastrup satt det en amerikansk man bredvid mig som ingav sånt enormt lugnt, han lät precis som Kevin Spacey. Vad underbart för hans fru, jag är avundsjuk. Mitt emot mig satt en gubbe i 60års åldern, han såg faktiskt ut som en husmus på två meter ungefär. Han hade beige kostym och byxorna var alldeles för korta. Han läste en sån där gammal bok ni vet så boksidorna är alldeles så där gula och luktar som det gör i en sällan vädrad källare.


Det tog ungefär 8-9 timmar att flyga till Peking och det var den lugnaste flighten jag varit med om. Vi satt så pass bra att vi inte hade någon framför oss och därför kunde sträcka ut våra ben under hela flygresan. Snett bakom mig satt en tjock liten flicka från Kina, kanske strax under ett år, som skrattade oavbrutet hela flygresan. Tjockare och gladare kinder får man leta efter.


Vi landade på den relativt nybyggda(enorma) flygplatsen fick gå igenom massor av kontroller, bland annat såkallade feberkontroller som kollar in din kroppsvärme. Bredvid det stället, bakom ett skynke, stod två män i uniform bredvid ett bord med sjukhusutrustning - b la sprutor och diverse piller. Snacka om att vara beredda.


En underbar kvinna vid namn Rebecka hämtade oss när vi hittat vårt bagage och ledde oss ut till chaffören som skulle ta oss till hennes showroom.
Första stoppet var en stor, ny lagerlokal FULL av gosedjur. Det var så mycket djur så man kunde inte andas - bilder kommer imorgon, det var helt galet. Chaffören ville tvunget fota mig bredvid en enorm panda, jag ser aningen bajsignödig och ansträngd ut på bilden eftersom han höll på att tappa kameran i betonggolvet två gånger. Men han var ändå väldigt fin.
Hamnade i rusningstrafiken på väg till hotellet och åkte 1.5 km på en timme. Jag hade druckit en flaska vatten och ett glas cola innan vi åkte så jag såg nog rätt ansträngd ut i baksätet, ännu en gång.


Hotellet är underbart och vi åt brutalt god sushi till kvällsmat. Nu somnade jag till. Måste krypa ner i sängen nu.


Kina hittills är otroligt häftigt, imorgon åker vi till förbjudna staden.


Stay tuned



Kommentarer
Postat av: Anonym

vilken underbar start på kinaäventyret! väntar ivrigt på fortsättningen..

2010-03-02 @ 16:07:14
Postat av: Linn

Sv; Tack så mycket! :)

2010-03-02 @ 17:09:40
URL: http://linnlowes.com
Postat av: elno

sv: tack snygging!

2010-03-02 @ 19:21:52
URL: http://elno.devote.se
Postat av: Mikaela

Härliga och talande bilder! Varit i Kina en gång tidigare, men ska definitivt åka tillbaka! Landet är ju enormt :)

2010-03-12 @ 11:47:00
URL: http://milkchocolateandcookies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0