KINA - DAG 10


































Imorse när jag vaknade och släppte in det första morgonljuset genom fönstret fick jag syn på en park nedanför vårt hotell. Denna park är ganska stor, men just den delen av den som jag ser från fönstret är som en labyrint. När jag står där seg i huvudet och morgontrött i ögonen ser jag hur det står människor i varje hörn på labyrinten, bara gamla människor vid en närmare titt.
De står där klockan åtta på morgonen och gör thai chi. Hur fint?

 

Efter frukostbuffén i den fantastiskt fina frukostmatsalen och ett kort möte kunde vi ägna resten av dagen åt att utforska och shoppa.

 

Även fast detta är en riktigt stor storstad tycker jag personligen att det ligger ett lugn över den. Trots alla neonskyltar, alla dessa människor man trängs med, all trafik och alla andra grejer det finns hundra miljoner av så känns allting ändå sammankopplat med något slags lugn.

 

Det finns frodig grönska mitt i stan och temperaturen har varit alldeles perfekt hela dagen. Som en varm vår(eller typisk svensk sommar), man kunde gå med converse och skinnjacka – så underbart.

 

Vi åt lunch på ett sånt där ställe ni säkert sett/varit på/hört om där sushin kommer rullandes på band. Man plockar alltså de tallrikarna man är sugen på och när man betalar kostar de olika rätterna efter vilken färg tallriken har.
Jag minns inte hur många sushibitar jag åt och jag tänker inte tänka efter heller, men gott var det. Otroligt gott. Fick nudelsoppa och tempura också(nudlarna i den soppan är ENORMA)

 

Vi gick runt i några kvarter och kollade, vi gick och gick och gick. Vi hittade en helt enorm galleria, det var det största jag någonsin varit med om.
En snabb jämförelse= Väla i Helsingborg x8= den gallerian vi var i idag. Man kunde inte gå från entrén till slutet av byggnaden utan att sätta sig ner för att vila och hämta andan.

 

När klockan var sex och vi var på väg hem till hotellet för att vila i fem minuter och sen dra ut igen gick vi igenom parken som ligger mittemot vårt hotell. När vi kommit in till labyrinten ser jag den där äldre mannen stå och dra som i två handtag, upp och ner.
Detta var en maskin för pensionärer. Det ska tydligen finnas på flera andra ställen, maskinerna ser ut som leksaker men de är i själva verket verktyg för de äldre att kunna göra lite gympa. Som en pensionärlekplats.

 

Framåt kvällen hamnade vi på denna baren.

HELT fantastisk utsikt. Miljön och stämningen på baren var också fantastisk. Ljuset utifrån gav ett magiskt ljus i baren, hela stämningen bidrog(drack ännu en cosmopolitan, det bidrog också till den fantastiska känslan)

 

Morten kom och mötte upp oss sen på hotellet och visade oss en jättefin liten gata bakom en annan gata, den låg liksom helt gömd för de som inte visste att den låg där från början.

Där fanns hur många restauranger som helst, - vi åt italienskt och det var jättegott. När vi fick in desserten vid halv tolv tiden på kvällen kände jag all den sömn jag missat under denna resan(måste vara uppe i över 20timmar) kom tillbaka gav mig en örfil i ansiktet.

 

Imorgon åker vi till Tokyo vid tre tiden här. Jag mår illa när jag tänker på att det är vår sista stad vi ska besöka innan vi åker hem. Detta funkar inte, vad ska jag göra när jag kommer hem? Jag känner en förtidsdepression krypa mig under skinnet.
Därför ska jag nu gå och lägga mig och se framemot det lilla sista jag kommer få se av Hong Kong imorgon och drömma om ett liv här.


Kommentarer
Postat av: junitjej

Jag vill också resa till Kina!!

2010-03-12 @ 20:57:48
URL: http://junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0