KINA - DAG 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Nu sitter jag här igen, alldeles för sent. Men det är så mycket att smälta, så otroligt mycket intryck, att det blir svårt att komma till ro och jag måste hinna skriva om kvällarna. Måste skriva ner så mycket som möjligt, inget av allt detta fantastiska får någonsin glömmas.


Vi åt en så otroligt fantastisk frukostbuffé imorse, den hade allt. Allt från sushi, tiotals torkade frukter och olika sorters flingor, alla sorters bullar/kakor/bröd, pannkakor, massor av frukt, bacon/ägg/allt det där, våfflor, misosoppor, underbara juicer - honungsmelons-juice - ÅÅH, wookade grönsaker och så mycket mera. Jag åt tills jag verkligen inte orkade mer och sen åt jag lite till.


Efter frukosten tog vi en taxi till den förbjudna staden. Förbjudna staden har varit kejsarnas palats från 1420 till 1912 och då hade 25 kejsare bott där genom tiderna. Det ligger på ett 72 hektar stort omårde, typ 100 fotbollsplaner och är skyddat av en 50m bred vallgrav och en mur runt om hela som är 10m hög och 3,5 km lång.

Tror inte jag ens behöver säga att det var otroligt mäktigt. Jag älskar att besöka historiska platser, det är svindlande att tänka på all historia som har utspelats under tusentals år just där man befinner sig.
Vi fick tag på en guide(eller han fick tag på oss), hans internationella namn var Thomas (många kineser har internationella namn, ganska mycket enklare så) och han var underbar. Skämtade hela tiden, gärna på vår bekostnad men var noga med att vi förstod att han bara skojade och han satt inne med otroligt mycket intressant fakta och hade alldeles för många tänder för att de skulle få plats i hans mun.


Rätt som det var när vi stod och tittade in i en av byggnaderna känner jag mig otroligt iakttagen - vänder mig om och ser en liten familj stå och stirra med stora leenden och stora ögon. Log tillbaka och så gick vi vidare.
Märker efter en kvart att den här lilla familjen (mormor, mamma, son) har följt efter mig och är fortfarande lika glada. De frågar om jag inte kan ställa upp på en bild med mamman och sonen - eeeeh, jo visst, det är väl klart att jag kan. (???)

Guiden berättar att många kineser som kommer från landet aldrig har sett en utlänning i hela sitt liv och därför blir så fascinerade och nyfikna.
Strax efter kom det två killar i tjugo års ålder och ville att jag skulle vara med på bild.


Efter den förbjudna staden åkte vi till en marknad. OJ. Så otroligt mycket grejer och människor, så lite luft. Det var riktigt komiskt hur säljarna skriker efter en när man går genom korridorerna. Det kan låta lite ungefär så här:


- Heeelloooo beautiful ladeeyyyyiii !!!!
- Hello....(tittar bort)
- Youw want a bag? I havv beautiful prada bag! Gucjjii! I got Gucjii bags too!
- Nooo thank you..
- NO ! Miu miu bag i knooww youw want that! Come heeiiir and LOOK know! I give you good price. ONLY FOR YOU LADY!!!!


Och när man väl har bestämt sig för att köpa något, låter det ungefär såhär:


- So how much is this one then?
- Diiis one, very nice... I give you speciallee price, only for you! Youw are my good friend !
- So how much?
- (visar på miniräknaren) 380... that is a veeerrjy good price! Only for you my ladieeeeee.
- No no no no. I want it for this price - 100.
- NOOOO LADIEEE!!! Youw kill me !!!!
- No... I don't kill you.. but i wont it for 100, or nothing.
- YES you kille me !!!!! Strong woman......


Vi gick in i ett litet hörn och fick manikyr/pedikyr/fotmassage/ryggmassage för 270 för oss båda. Somnade till och dreglade lite till och med.
Killen som gav mig fotmassage hade långa naglar på lillfingarna. Riktigt långa alltså. Det anses var snyggt på killar här, men jag vet inte riktigt.


När vi kom tillbaka till hotellet och gick ner och åt vid nio tiden beställde jag nudlar med räkor och tempura. Får in en skål med soppa med nudlar tjocka som mitt lillfinger och tempuran i soppan. Snopet. Men det är något av det som jag älskar med detta stället, det är otroligt random och de flesta situationer är ganska märkliga.


Kommentarer
Postat av: Marie

Satt och tänkte "undra om Tyra har uppdaterat sin blogg..." kollar Gav ifrån mig ett tjut när jag såg bilderna! Wow, verkar helt underbart! :) Jag är inte liiiiite avundsjuk va.



ps. Ät lite sushi för mig också.

2010-03-03 @ 18:30:10
URL: http://burningstar.blogg.se/
Postat av: per

Så fantastisk att vara där. O vilka bilder. Ser fram emot mer. Kram

2010-03-03 @ 20:14:42
URL: http://perhallin.wordpress.com
Postat av: matilda

alltså. guuuuud! jag vill byta plats med dig right now!

2010-03-03 @ 20:15:56
Postat av: melissa

tack för uppdateringarna <3, detta är bäst. sjukt intressant och givande. tack tack tack. fortsätt

2010-03-03 @ 21:50:23
URL: http://ausikts.blogg.se/
Postat av: Camper

Ta med en kinesbäbis hem till mig, TACK! :)

2010-03-08 @ 12:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0