DETACHMENT

 
 
 
google
 
efter att jag hade frågat er om filmtips så snubblade jag över en trailer från
filmen Detachment och kände i hela kroppen att jag var tvungen att se den. 
 
jag har precis sett klart det och jag känner mig helt darrig och känslomässigt utmattad.
så otroligt vacker, rå och verkligheten kastad i ansiktet.
det handlar om henrey barthes som är lärare. det handlar om läraryrket som en livsstil
som inte ger någonting tillbaka. den handlar om en generation som rinner ur
våra händer för vi inte vet hur vi ska handskas med dem och för att de i sin tur inte vet
hur de ska handskas med världen de inte förstår sig på.
det är utanförskap, blod, självmord, en oerhörd kärlek mellan henry och en ung prostituerad
flicka, att släppa tag om det förflutna, att vara sann mot sig själv, att inte döma,
att bry sig och livet.
 
musiken och fotot var fantastiskt.
 
det är en film om livet, den är precis allt jag vill en film ska vara.
jag ORKAR inte fler hjältefilmer eller filmer där människor får varandra på slutet eller lever
lyckliga i alla sina dagar, där saker och ting ska vara så klämcheckt och stereotypiskt. 
visst, jag ser sådana filmer också och jag tycker nödvändigtvis inte att de är dåliga.
men de gör ingenting för mig, det är bara rörliga bilder som försöker trycka ner en 
historia i halsen på mig och ibland är det precis vad man behöver och vill ha -
men långt ifrån alltid.
 
(är det någon som känner som jag?)
 
men det är filmer som den här, som levererar en historia, en historia från LIVET där 
det är blod, tårar, skratt, utanförskap och sann kärlek -
som lämnar avtryck. 
 
jag vill ha ärliga filmer. jag vill bli berörd och omskakad. 
(hej uppsats)

Kommentarer
Postat av: Lina

Vart kollade du filmen? Kramis!

Svar: jag streamar alltid filmer från 1channel.ch :) kram!
tyraelvira.blogg.se

2012-12-06 @ 20:51:43
Postat av: Lina

tack så mycket! får man fråga hur i all världen man gör? jag fattar nada :/....

2012-12-06 @ 23:52:25
Postat av: Ullis

jag håller med dig! se Warrior, fantastisk film. helt klart bästa 2011

2012-12-07 @ 18:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0