WINTER AND SUCH



vart i tokyo bor du?

jag bor i ett område som heter nakano-shimbashi. cirka tretton minuter
med metron in till shinjuku, ungefär. jag älskar att bo här. det är ett lugnt
område. jag bor ut med en stor gata, mitt emot seveneleven och trettio sekunder
från metron. har bara bott på detta stället, så jag kan inte säga så mycket
om något annat. men jag är så glad att jag bor just här. lugnt och mysigt.

hur är det med klimatet? på sommaren/vintern?

åk.inte.hit.på.sommaren.
så är det bara. finns absolut ingen anledning till att göra det. alla människor
är dåsiga av den fruktansvärda värmen och luftfuktigheten, ALLA svettas som
grisar, metron är helt fruktansvärd att åka, jag fick värmeslag av att gå tvärs över
gatan till sevenelven. juni, juli, augusti och en bit in på september är inte helt
kul alltså. enligt mig.
men hösten är fantastisk. ljummen, frisk luft och alltid blå himmel.
vintern är rå och kall. kallaste månaden ska vara februari. jag har inte fått uppleva
sakura-våren än (vara hemma efter jordbävningen förra året). men snart så.




vilken skola du går du på?

jag går på KAI Japanese Language School. den är helt fantastisk.
det är tuffa studier. från dag ett. men lärarna är helt underbara på
alla sätt och skolan är hur bra som helst. ska man studera japanska,
i japan, så är det helt klart här.
och ni som undrar, ja, det är skillnad på att läsa ett språk hemma och
att faktiskt åka till det landet där språket talas. det är faktiskt världens
skillnad. man lär sig nog dubbelt så snabbt och lär sig även kulturen.
(jag tog hjälp av blueberry för att fixa med min skola mm)


hur får man råd till allt?


jag hade lite sparade pengar. men allting annat är CSN.
i princip alla svenskar här tar CSN. det är en fantastisk möjlighet att
kunna göra det. kan man, så ska man. av vad jag har fått höra från folk
från hela världen på min skola så är vi svenskar de enda som har den
möjligheten med pengar och studier som CSN bidrar med.
visst, det strular allt som oftast och man är så himla jävla arg över att
det alltid är någonting som krånglar med utbetalningar mm, men i slutändan
är det guld värt.


är tokyo en farlig stad att bo i?

nej. inte på något vis. visst, de har sin yakuza här och det är brott och annat
som begås här som i vilken annan storstad som helst. men jag har aldrig,
aldrig varit rädd här. det är folk ute överallt, hela tiden. man är aldrig rädd
för att vara ute och gå mitt inatten. folk blir oftast inte sådär fulla och galna
och ska börja söka upp någon som vill slåss. det är inte vanligt med ficktjuvar
(japanerna går med STORA plånböcker som sticker upp ur bakfickan eller går
med en öppen handväska med lättillgänglig plånbok och mobiltelefon)

Kommentarer
Postat av: Linn

Måste bara säga en grej för att folk ska haja hur extremt tryggt Tokyo är: Det begås fler brott/ år i Malmö än i Tokyo. Och då har Tokyo 8,5 miljoner invånare och Malmö 280.000.



Japanerna har liksom en kultur av att man ska vara artig och respektfull mot andra för att passa in, vilket gör att brott blir svåra att begå.

2012-02-16 @ 15:19:00
URL: http://way-i-am.blogspot.com/
Postat av: Melwa

Så fina och genomtänkta svar!

2012-02-17 @ 11:31:17
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0