JAG VILL HYLLA

idag vill jag hylla ett par saker. det är vettiga, gåshud-framkallande och fullkomligt briljanta 
som jag vill att ni ska ta del av för att ni är fullkomligt briljanta ni med.
 
 
1.
 

Patti Smith: Advice to the young from Louisiana Channel on Vimeo.

 

patti, du fantastiska människa. tack för dina hårda, visa och vackra ord som gick rakt in i mitt

nyligen upptinade vinterhjärta. tack för att du påminner om att livet är en jävla berg och dalbana

men att det är så det ska vara. 

 

2.

 

kara pratar om.. ja vad pratar hon om egentligen och hur ska jag försöka ge det rättvisa genom

att försöka återge det här? jag har sett klippet fyra gånger sen igår och jag gråter på slutet

varje gång, för det är så träffsäkert. det är så sant och så klokt. om hur sättet man ser sig själv

på aldrig får vara ivägen för det man vill göra.

snälla se denna videon, se hela.

 

3.

 
emelies krönika om hennes älskade pojkväns brorsdotter och hur hon reagerade
när barnet i fråga frågade varför emilie inte hade något hår på muttan. 
vad man än tycker och känner i den frågan så är detta verkligen värt att läsa då det är
så otroligt välskrivet och vettigt alltihopa.
krönikan hittar ni här.
 
 
4.
 
 
efter att ha sett kara's underbara video så började jag kolla på My Mad Fat Diary som hon pratar
om i slutet. jag har redan kollat på sex avsnitt och jag älskar det. det är ungdomar i england
på nittotalet. det är kärlek och det är vänskap. men framförallt är det Rae, denna otroligt 
välskrivna huvudkaraktär som gör den värd att se. det är tvivel, ångest, skärsår, hångel, bråk
med mamma, vilja passa in och kåthet. på ett så lättillgängligt och smart sätt att jag tror att
alla som ser serien kan känna igen sig i något. den är så skönt befriad från de flesta
klyschorna och tar sig istället an de flesta problemen som redan gestaltats i amerikanska filmer
på ett helt nytt och (tycker jag) mycket bättre sätt. 
jag gråter lite i slutet av varje avsnitt för jag blir så frustrerad över att denna serien inte fanns när
jag var femton och behövde den. när man behövde veta att den man är, är helt okej. mer än det
till och med, den man är är helt fantastisk.
men så gråter jag också lite för att jag är så glad för att den finns nu, för den behövs.
 
5.
 
 
serien Girls. jag tror att jag blev tipsad om den av någon här på min blogg (tack!).
fantastisk serie som också behövs, säkert mer nu än någonsin tidigare. och speciellt
pga att när jag skulle googla fram bilden ovan (googlade endast "girls") så fick jag
fram hundratusentals fullkomligt vidriga bilder istället för det man kanske förväntar sig.
 
tack för mig.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Ååååh Karas video <3 Ger mig rysningar varendaste gång.

Svar: eller hur! helt makalös..
tyraelvira.blogg.se

2013-04-24 @ 12:04:15
URL: http://liebeskoma.blogspot.se/
Postat av: julia

gillar allt!

2013-04-25 @ 14:07:12
URL: http://juliairene.blogg.se
Postat av: Stina

Fy vad fint! Alltihopa. Och tack för tips om "My Mad Fat Diary", jag har varit på jakt efter en ny serie.

2013-04-25 @ 23:04:48
URL: http://stainan.blogg.se
Postat av: Hanna

Så mycket att kolla upp när jag får en sväng tid över, tack för ALLA tips, seriöst <3

Svar: åh ja! så bra. kolla upp allt! <3
tyraelvira.blogg.se

2013-04-27 @ 20:07:15
URL: http://sanningsenlig.blogg.se
Postat av: andréa

Åh, My Mad Fat Diary, så himla bra!

Svar: eller hur!!
tyraelvira.blogg.se

2013-04-28 @ 17:59:44
URL: http://kaffehuset.ratata.fi/
Postat av: Cosmo

krönikan gav mig gåshud. så klockrent skrivet.

Svar: visst äre? älskart.
tyraelvira.blogg.se

2013-05-08 @ 16:21:57
URL: http://www.gasolinsagor.blogg.se
Postat av: elin

värsta grymma bloggen, älska peppvideor!

Svar: woop! TACK fina!
tyraelvira.blogg.se

2013-05-08 @ 23:33:28
URL: http://jaddish.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0