FÖRSTA DAGEN I KINA

 
i mars 2010 tog mamma med mig till kina. jag hade ett par veckors praktik och hon hade alltid
sagt att hon ville ta med mig när hon jobbade i asien. jag har dokumenterat allt här i bloggen,
om en har lust är det bara att bläddra i arkivet.
men häromkvällen blev jag nostalgisk och gick igenom och redigerade bilderna på nytt. 
tänkte dela med mig av bitar från resan här. börjar med första dagen.
 
 
packade ner det sista i väskan och hela kroppen var fylld av livet. 
 
 
såhär såg jag ut för tre år sedan. mini me. 
 
 
sa hejdå till ella som ängsligt gick runt och buffade mig i knävecken. så som hon alltid gör när man
packar väskan för att fara någonstans. 
 
 
min vackra mamma. minns att det satt två män i sätena bredvid. de var amerikaner och den ena
mannen lät som kevin spacey. nu börjar äventyret, kände jag.
 
 
yam yam var inte nam nam.
 
 
gick ombord på planet och fick fylla i papper. massor av papper. 
minns att jag var lugn. jag visste ju inte alls vad jag skulle förvänta mig av asien, så jag hade inte så
höga förhoppningar utan var mest nyfiken. tänk att jag sen skulle bosätta mig där i mer än ett år. 
 
 
 
jag älskar flygplansmat. inte för att den alltid är så himla god, men jag blir ändå alltid överlycklig när
jag hur ljudet av matvagnarna komma i gången. jag somnar ALLTID när planet lämnar mark, alltid, 
men jag vaknar jämt när det är dags för mat. bekvämt.
 
 
givet.
 
 
åh.
 
 
landade i peking. minns detta starkt. det var grått och dystert på flygplatsen, men i min mage
dansade nu hundra små fjärilar och jag kunde inte förstå hur snabbt det egentligen går att ta sig
till andra sidan jorden. 
 
 
från flygplatsen var det direkt till jobbet. min jetlag höll sig borta tack vare alla intryck.
vi åkte genom staden och jag förvånades över hur grått och på något sett ödsligt det såg ut, trots att
det var en storstad. vi kom fram till en av leverantörerna som min mamma jobbar med och kastades
in i en sal fylld med gosedjur.
 
 
 
de plockade tyger och diskuterade. jag gick runt med kameran i de små vrårna och tog bilder på
allting omkring mig. 
 
 
här satt vi ett par timmar och parade ihop gosedjur med tyger. jämförde och ändrade. skrev ner och
fotograferade. blev bjudna på coca cola och små kinesiska kakor. jag åt upp varenda en.
 
 
efter ganska många timmar åkte vi till hotellet. tunga i benen och trötta i huvudet efter flera timmar
utan sömn bestämde vi oss för att äta i en av hotellets restauranger. 
 
 
hej.
 
 
 
vi åt sushi och drack te. någonstans här drog min sushi mani igång. 
 
jag minns att jag tänkte att detta var bara första dagen, jag har sexton framför mig nu. den känslan
var överväldigande och efter det sov jag gott. 

Kommentarer
Postat av: Ida

Verkar ju ha varit en superresa, mysigt med nostalgi. Har också en grej för flygplansmat, haha!

Svar: det var fantastiskt! haha, ja det är något särskilt med flygplans mat alltså!
tyraelvira.blogg.se

2013-03-23 @ 19:45:18
URL: http://idasivertsson.blogg.se
Postat av: Linda

wow, vilken häftig resa! vill också åka till asien.

Svar: asien är fantastiskt!
tyraelvira.blogg.se

2013-03-24 @ 10:42:50
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Malin

Vilket äventyr det verkar ha varit! Jag kan nästan känna pirret i magen själv när jag ser dina bilder :)

Svar: det var verkligen ett äventyr!
tyraelvira.blogg.se

2013-03-24 @ 11:37:31
URL: http://www.infektia.net
Postat av: Amanda

Om en kort jäkla vecka!! Har inte fattat det än. Har kikat lite i din tokyokatergori, så jäkla fint. Några tips på vad man inte ska missa och några saker som man gärna faktiskt Får missa? Jag åker dit med en vän i tre veckor, och vi ska bo på vandrarhem i Ueno. Kram!

Svar: åh gud! så avundsjuk jag blir. hoppas att körsbärsträden fortfarande blommar när ni är där, det är det absolut mest fantastiska någonsin. blommar de, så är ueno parken ett måste. köp med er picnic och öl, ta med en filt och slå er ned. shinjuku gyoen är också en underbar park, dock är det inträde där - men värt det. sen tycker jag att ni ska gå till "and people" i shibuya. fantastisk restaurang. gå dit på kvällen, helst en vardag (kan vara ganska mycket folk annars) finns bar på nedanvåningen och restaurang på ovanvåningen. jag var där flera gången i veckan när jag bodde där. MAGISKT! inte så dyrt heller, inte dyrt alls faktiskt.

åh, vad kan man mer tipsa om. tre veckor är trots allt ganska lång tid, så ni kan ju hitta på massor.

gå till Design Festa i harajuku! jättecoolt ställe. utställningar och sånt från icke etablerade konstnärer vilket gör att det finns MASSOR av spännande saker. där finns ett mysigt café också.
vandra runt mycket i harajuku. det var en av mina älsklingsturer. gå längs den stora huvudgatan (omotesando), och ta höger när någon gång när man har passerat korsningen. på den sidan av stan finns jättemycket fint och det är inte lika hetsigt som det annars är.

ät mycket rullbands sushi! och testa även tempura!
ett annat tips, om man vill uppleva korea town, är att åka till shin ookubo. jag gick i skolan där! det är helt annorlunda från resten av tokyo. ganska cool kontrast! bara typ tre fyra minuter med yamanoteline från shinjuku.

oj, har skrivit värsta uppsatsen nu! haha. blev helt exalterad, SÅ underbart att du ska åka dit.
ta det lugnt med tiden, strosa runt mycket, ät mycket god mat (i uenoparken borde det vara matmarknad när ni är där, DET är fantastiskt), ta mycket bilder och bara njut. tokyo är världen bästa stad. kan faktiskt inte komma på något särskilt man kan skippa, skulle i så fall vara "maid café" och sånt. det är ganska.. löjligt och krystat, tycker jag.

googla annars bunny café, där har vi något som är mysigt.

hoppas ni får det HELT underbart. NJUT! och ta mycket bilder, kommer kolla in på din blogg och njuta! kram!
tyraelvira.blogg.se

2013-03-24 @ 15:12:51
URL: http://afterglow.blogg.se
Postat av: elin

MEN ÅH JAG FINALLY HITTADE BLOGGEN JAG LETAT EFTER SEDAN JAG BYTT DATOR DÅ MIN ANDRA KRASCHA!!!!! ååååh nu blev allt komplett!! åh vad många inlägg jag måste läsa igenom nu!

rE: visst är de vackra!!!?

Svar: men åh! seriöst? guu' så glad jag blir. kul att du har hittat hit igen, du är så välkommen tillbaka! <3
tyraelvira.blogg.se

2013-03-24 @ 16:45:32
URL: http://ohlady.blo.gg
Postat av: Isabella

sv: tack så mycket! Älskar din header!

Svar: tack snälla!
tyraelvira.blogg.se

2013-03-24 @ 16:47:39
URL: http://isabellahansson.blogspot.com
Postat av: elin

JAAA jag är superseriös!! nu vart jag top over the world nästan här, hade bokmarkerat dig på min gamla blogg, ej på bloglovin (dåligt dåligt) men nu äntligen har jag gjort det, så nu missar jag INGENTING!!
all fred och kärlek till dig!!

Svar: tack snälla! som sagt jätteroligt att du har hittat tillbaka, hoppas du ska trivas här.<3
tyraelvira.blogg.se

2013-03-24 @ 19:25:16
URL: http://ohlady.blo.gg
Postat av: Elin

svar: Tack så jätte mycket!
Men oh herregud, vill så gärna åka till Kina någon gång i mitt liv. Det verkar fantastiskt.

Svar: det är helt underbart! åk om du har möjlighet!
tyraelvira.blogg.se

2013-03-29 @ 10:59:51
URL: http://cinquantejours.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0