CHOCO NUTS

sitter ihopkurad i sängen och huttrar trots att här är 23 grader inne. mitt lilla rum. LILLA RUM.

 

idag var det så klart skola som gällde. trött som en gammal björn hoppade jag i de kläder som låg närmast, drog ner skolgrejerna från bordet ner i ryggsäcken och gick de 50 metrarna till stationen.

 

jag brukar åka samtidigt som skolbarnen härifrån gör. de är så bedårande, ska försöka ta en bild någon gång.

pojkarna har shorts och flickorna har små kjolar och de har alla vita knästrumpor och svarta lack skor samt svart hatt.

åh.

 

skolan börjar ta fart nu. på riktigt. knappt jag hinner uppfatta en grej förrän nästa påbörjas. men det löser sig.

prov imorgon dock.

hjälp.

 

efter skolan och lunch inte långt därifrån så drog jag mig hemåt mot mitt lilla krypin för att begrava mig i papper och anteckningar.

på stationen försökte jag kommunicera med en informatör, gick inte bra.

alls.

 

så dagens har spenderats i sängen med undantag för att ila ner och käka här på hörnan samt skaffa någon sorts frukost, typ inte en yoghurt som smakar ansiktsmask.

fick med mig soyamjölk i miniformat, konstig apelsinjuice, risbollar och ”choco nuts”. eh.

 

nu måste jag sätta fart, tills tio ska jag vara färdig med mitt pluggande fanimej. detta är ju galet.


Kommentarer
Postat av: Freja

skolbarn i skoluniform <3

2011-01-17 @ 13:48:11
URL: http://bomullsdrommar.blogspot.com
Postat av: julia

Hej! första gången jag är inne på din blogg, såg den efter en kommentar från HannaMws blogg...det som tog mitt intresse var om Tokyo.

Jag ska nämligen dit i Maj KANSKE, för jobb i 2 månader och jag är 16 år. Vet inte än om jag kommer få åka själv eller med någon till från Sverige kommer följa med eller om det kanske kommer någon i Tokyo som hjälper mig men om inte så var mina frågor till dig...

Är det svårt att hitta i Tokyo?

Är de bra på engelska?

Är de trevliga eller ignorerar de än bara om man skulle fråga om vägen eller nått sånt?:P

Är maten äcklig? måste man lära sig att äta sushi? haha:)

Är det en "skabbig" stad eller bror det på vart i Tokyo man hamnar?



Tacksam för svar! Kram:)

2011-01-17 @ 23:51:32
Postat av: tyraelvira

hej julia! jag kommenterar här då du inte har lämnar något bloggadress, hoppas du hittar svaret ändå!



vad himla kul att du kanske ska hit! jag hoppas du kommer hit, det är svårt att inte älska denna staden.

nu ska jag försöka besvara dina frågor bäst jag kan.



. det är ganska svårt att hitta i tokyo, till en början. det är ju en så väldigt stor stad, världens största faktiskt.

tokyo är kan man säga uppdelat i olika områden, Shinjuku, Shibuya, Nakano och många, många fler. varje område är som en egen stad i den stora staden ungefär.

men till exempel är det ganska svårt att hitta enskilda hus då de oftast inte är markerade med husnummer i ordning så som hemma i sverige, utan de är ofta numrerade efter vilken ordning de byggdes i...

så visst, det kan vara klurigt, men det finns ALLTID någon att fråga. och de hjälper dig gärna. och med metron tar du dig fram precis överallt, jättesmidigt är det.

har man en karta att peka på så löser det sig.



. jag skulle inte säga att japaner är bra på engelska, nej. dels för att de helt enkelt inte kan det bra alls och för att många är väldigt blyga och rädda för att göra bort sig genom att säga fel eller liknande.

men de är otroligt hjälpsamma verkligen. de flesta vill verkligen hjälpa dig trots att de inte kan engelska och kommer försöka bäst de kan.

jag blev till exempel stoppad av en kvinna på tunnelbanan när jag stod med en metrokarta och hade ingen som helst aning om vart jag skulle ta vägen. hon såg att jag var vilse och ville hjälpa mig direkt. hon följde mig hela vägen till dit jag skulle.

samma sak hände min kompis, en gammal farbror följde med henne hela vägen till stället hon skulle bo när hon stannade och bara frågade om riktning.



. i tokyo finns det all sorters mat. allt från sushi/japansk mat som du säger, till koreansk, italiensk, fransk och macdonalds/pizza hut/subway med mera. så gillar du inte sushi så finns det massor att välja på. men japansk mat är otroligt god. finns mycket mer än sushi.



. tokyo är nog en av världens renaste storstäder. nu vet jag inte hur det är med luften här i jämförelse med new york t ex men i övrigt är här nästan löjligt rent.

jag menar, detta är staden där man tar av sig skorna innan man går in i ett provrum, inte nyser offentligt, man har självrengörande toaletter och personal som går runt och plockar/borstar upp allt småskräp på tunnelbanestationerna.

kan nog med all säkerhet säga att det är väldigt rent nästan överallt i tokyo.



nu blev det en enormt lång text. men men.

har du mer frågor kan du väl skriva din email?



stor kram!

2011-01-18 @ 10:10:08
URL: http://tyraelvira.blogg.se/
Postat av: Julia

Tack så mycket!

(ska komma ihåg det där med att skriva min email;))

Det låter absolut inte så tokigt, hoppas verkligen jag får åka...jag menar Tokyo kanske inte är den staden man åker till på semester med familjen, höhö, så det skulle vara en riktigt grym upplevelse!!;D



Hur är vädret där förresten, både nu och vid maj ungefär?;)



Kramkram!

2011-01-18 @ 20:20:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0